anasayfa
apel hakkında
sergi
sanatçılar
gelecek sergiler
geçmiş sergiler
uluslararası sergiler
başka yerlerde
kataloglar
basında apel
linkler
iletişim
english
Galeri Apel © 2007.
tüm hakları saklıdır.
Son güncellenme: 24.7.2017.
kullanım şartları

« geri
» sergi
tuğrul selçuk
"hayatagaçlari" galeriden genel görünüm
tuğrul selçuk
"hayatagaçlari" galeriden genel görünüm
tuğrul selçuk
"hayatagaçlari" galeriden genel görünüm
tuğrul selçuk
"hayatagaçlari" galeriden genel görünüm
tuğrul selçuk
"hayatagaçlari" galeriden genel görünüm
tuğrul selçuk
"siraselviler"
tuğrul selçuk
tuğrul selçuk
"hayatagaçlari" galeriden genel görünüm
tuğrul selçuk
"hayatagaçlari" galeriden genel görünüm
tuğrul selçuk "hayat ağacı" "the tree of life"
[09.09.2004 - 09.10.2004]

Neredeyse tüm medeniyetlerin geçmişinde 'simgesel tema'' olarak kullanılan bir biçimdir. Hayat ağacı doğum ve ölüm arasındaki süreçte inanışlar doğrultusunda kimi zaman dinsel bir 'bezeme'' kimi zaman da 'yaşamın simgesi'' olmuş ve bir çok malzemeye 'süsleme unsuru'' olarak girmiştir. Mezar taşlarından çeşmelere, çini levhalardan halı, kilim ve birçok dokuma ürünlerinde değişik biçimlerde betimlenmiştir. 'hayat ağacı''nı basit bir süsleme unsuru olarak görmek mümkün değildir. Edebiyattan ilahiyata, tıptan efsanevi hikayelere bir çok farklı alanda üstüne araştırmalar yapılarak eserler verilmiştir.

Almanya'da ıhlamur, Fransa'da meşe, Kuzey Avrupa'da dişbudak, Lübnan'da sedir, Sibirya'da kayın, Kuzey Afrika ülkelerinde hurma, Türk kültüründe de 'servi'' ağacı hayatın içine girmiş 'bezeme'' unsuru olarak uygulanmıştır.

Bu uygulamalardaki kavramsal biçimlerin başında hava-su-toprak ilişkisini gösteren servi, 'kevser''in can verdiği , göğün katmanlarını temsil eden dalları ve gövdesiyle güneşe doğru yükselirken mistik ve kutsal bir nesne olarak karşımıza çıkar.

Servi'nin uzun ömürlü olması, yapraklarının yaz-kış yeşil olarak kalması, büyümek için gökyüzüne doğru 'elif'' zerafetinde yükselişi tasavvufta sabır ve ölümsüzlüğü de temsil eder. Tanrıya ulaşan 'ruhun'' yükselişini de yorumlayanlar da vardır.

Önceleri sadece bir biçim olarak dikkatimi çeken 'servi''nin taşıdığı anlamları öğrendikçe ortaya şaşırtıcı bir 'öz ve biçim'' ilişkisinin çıktığını gördüm.

Biçimleri oluştururken geleneksel malzeme ve işleme tekniklerini bir zanaatkar sabır ve gözlemiyle çalışıp sanatsal düşüncemle bir arada dengelemeye çalıştım.Hayat ağacını geçmişin manevi dünyasının "simgeleriyle" iç içe sokarak görsel dilin olanaklarıyla yeni yorumlar getirmeye çalıştım.

Günümüz hayatlarının giderek sığ ve neredeyse iki boyutlu hale gelmesi ürettiğim biçimlere fazla derinlik vermeden üstlerinde kullandığım 'simgesel biçimler'' ve 'renkler''le boyut kazandırmak istedim. Kullandığım malzemelerin herbirinin kişilerle olan ilişkisinin bir yakınlaşma ve "hayat ağacı"nı kendinin kılma aracı olmasını düşündüm ve bu sergi ortaya çıktı.

tuğrul selçuk